GELARAN JAWATAN
|
PEMBANTU
TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI)
|
KETUA PERKHIDMATAN
|
KETUA PENGARAH PELAJARAN,
KEMENTERIAN PENDIDIKAN, |
|
RINGKASAN GELARAN JAWATAN
|
PT(P/O)
|
KEDUDUKAN DI WARAN PERJAWATAN
|
AKP-BIL-5
|
|
GRED JAWATAN
|
N19/N22(KUP)
|
BIDANG UTAMA
|
KHIDMAT
PENGURUSAN
|
|
GRED JD
|
N19
|
SUB-BIDANG
|
KEWANGAN
|
|
STATUS JAWATAN
|
TETAP
& BERPENCEN
|
DISEDIAKAN OLEH
|
HAROLD
MARK G
|
|
HIRARKI 1(BAHAGIAN)
|
UNIT
KEWANGAN
|
DISEMAK OLEH
|
||
SKIM PERKHIDMATAN
|
PELAKSANA
|
TARIKH DOKUMEN
|
||
Bertanggungjawab
melaksanakan tugas-tugas perkeranian dan operasi di peringkat Kumpulan
Sokongan yang merangkumi aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi
tidak terhad kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personel,
perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan maklumat,
pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).
|
||||
AKAUNTABILITI
|
TUGAS UTAMA
|
|||
· Memastikan
peruntukan kewangan mohon serta diurus dengan cekap dan mencukupi.
·
Memastikan
semua tatacara perakaunan dan kewangan dipatuhi
·
Memastikan
semua terimaan di rekod dan disimpan mengikut tatacara pengurusan akaun dan
kewangan
·
Memastikan
setiap bayaran dapat dibuat dengan segera dan mematuhi tatacara pengurusan
akaun dan kewangan
|
Pengurusan
dan Kewangan Belanjawan
a) Menyedia dan mengemaskini
belanjawan tahunan
b) Mengurus dan mengawal
peruntukan
c) Menyelenggara rekod dan
menyediakan laporan perbelanjaan
Pengurusan
Kewangan Am
a) Mengurus, menyelenggara,
memantau semua jenis panjar
b) Mengurus, merekod dan
mengambil tindakan susulan berhubung dengan pendahuluan diri, pendahuluan
pelbagai, pinjaman komputer dan pinjaman kenderaan
c) Menguruskan keselamatan peti
besi atau bilik kebal di mana wang awam dan barang bernilai disimpan
d) Menguruskan, memantau Akaun
Bank
e) Mengurus dan mengendalikan
pengedaran wang tunai dan cek
f) Mendapatkan semula dan
mengakaunkan perbelanjaan tidak rasmi atau terlebih bayar
g) Menyelenggara
dokumen-dokumen/borang-borang kewangan terkawal
h) Mengendalikan buku daftar cek
terimaan
Pengurusan
Terimaan
a) Mengurus pengebilan semua
jenis terimaan wang awam
b) Menerima semua jenis wang awam
dan mengeluarkan resit-resit rasmi Kerajaan
c) Mengumpul dan menyerahkan
terimaan wang awam serta salinan dokumen/laporan terimaan kepada anggota yang
bertanggungjawab
d) Menyelenggara buku tunai
cerakinan
e) Menyediakan slip masuk bank,
Penyata Pemungut dan memasukkan terimaan ke Bank
f) Menyedia dan mengemukakan
laporan kira-kira wang tunai bulanan
Pengurusan
Perolehan Kerajaan
a)
Menguruskan
perolehan bekalan, perkhidmatan dan kerja
Pengurusan
Pembayaran
a) Menguruskan semua jenis
bayaran selain bayaran emolumen anggota
b) Menyedia dan memproses borang
pewujudan akaun bayar pukal
c) Menyemak bil SESB, TM, JAS dan
lain-lain agensi di dalam sistem Bayaran Pukal dengan laporan Bayaran Pukal
BP21 dalam mengambil tindakan susulan
d) Menyelenggarakan daftar bil
termasuk rekod pembatalan cek
e) Mengurus dan menyelenggarakan
cek dari segi pembatalan, penggantian, pembukaan palang dan penahanan cek
f) Membantu menguruskan kredit
pembekal
g) Menyelenggara, mengemaskini
dan mengedarkan jadual kadar pertukaran matawang asing
Pengurusan
Akaun
a) Menyelenggara, mengemaskini,
memantau akaun vot/amanah/hasil/deposit
b) Menyelenggara dan mengemaskini
akaun subsidiari termasuk penyesuaian dengan akaun kawalan
c) Menyelenggara buku daftar
dokumen-dokumen kewangan
d) Menyedia dan mengagihkan
laporan kewangan dan perakaunan
e) Mengesah dan memantau
pengesahan akaun vot/amanah/hasil/deposit
f) Membantu menyediakan Akaun
Awam termasuk laporan Akauntan Negara Malaysia
g) Mengurus cek terbatal
|
|||
1. Bilangan Perjawatan: 74 Orang
2. Bilangan Pengisian: 69 Orang (61 ORANG GURU , 8 ORANG AKP)
3. Bilangan Skim Perkhidmatan: 6
4. Bilangan Pelajar : Sesi pagi 508 orang Sesi Petang 360 orang
|
||||
Calon
bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia atau
kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan; dan kepujian
(sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia/ Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf
dengannya oleh kerajaan. (Keutamaan diberi kepada calon yang berkebolehan
mengendalikan komputer dan/atau mengambil trengkas)
|
||||
KOMPETENSI
|
||||
·
Berupaya
mengurus pentadbiran pejabat mengikut peraturan/ prosedur/pekeliling yang
ditetapkan bagi memastikan pengurusan pentadbiran mencapai objektif jabatan.
·
Berupaya
mengemas kini urusan perkhidmatan PPP dan AKP dari proses perlantikan hingga
persaraan mengikut prosedur/pekeliling yang ditetapkan.
·
Berupaya
mejalankan tugas dalam pengurusan pentadbiran pejabat mengikut peraturan/
prosedur/pekeliling yang ditetapkan bagi memastikan pengurusan pentadbiran
berjalan lancar dan teratur
·
Berupaya
mengurus aset alih dengan cekap dan berkesan berpandukan prosedur/ peraturan
yang ditetapkan bagi menjamin penyenggaraan, penjagaan dan pengawalan barang
kerajaan.
·
Berupaya
menyedia Pesanan Tempatan (Local Order – LO) untuk pembelian barang dan
perkhidmatan mengikut prosedur yang ditetapkan.
·
Berupaya
menyedia baucar bayaran mengikut Arahan Perbendaharaan 92 hingga 103 bagi
memastikan bayaran dilaksanakan dalam tempoh yang ditetapkan.
·
Berupaya
menyediakan ABM dalam tempoh yang ditetapkan mengikut Arahan Perbendaharan
dan Pekeliling Penyediaan ABM.
·
Berupaya
menyemak penyediaan penyata penyesuaian mengikut Arahan Perbendaharan (AP)
bagi memastikan transaksi perakaunan adalah betul dan menepati masa yang
ditetapkan.
|
||||
· Berpengalaman
mengendalikan dan mengurus akaun kumpulan wang kerajaan.
· Berpengalaman menggunakan Sistem Pengurusan
Kewangan Sekolah (eSPKWS) atau PATSKOM.
|
Comments
Post a Comment